Friday, April 26, 2013

Sorotan di Festival Nasyid Peringkat Negeri Selangor





Festival Nasyid Sekolah-sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia peringkat Negeri Selangor telah berlangsung dengan jayanya pada 22 & 23 April 2013 bertempat di Dewan Bankuet MBSA di bawah program Pusat Seni Setempat. Ia adalah program kerjasama  Jabatan Pelajaran Selangor dan MBSA. Tema yang diangkat pada tahun ini ialah “Al-Quran Penjana Wasatiah Ummah”.

Festival ini adalah satu usaha untuk menghidupkan sunah yang diharapkan akan menjadi acuan kehidupan remaja masa kini di samping untuk mencungkil bakat dan membuka ruang untuk menimba ilmu kepada para peserta. Festival ini disertai oleh pelajar-pelajar sekolah rendah dan menengah daripada semua daerah di negeri Selangor

Program ini merupakan program tahunan yang diadakan di peringkat sekolah, zon, daerah, negeri dan kebangsaan. Program ini mengumpulkan peserta terbaik di peringkat Sekolah Rendah dan juga Sekolah Menengah daripada semua daerah di Negeri Selangor. Mereka bersaing secara sihat untuk menentukan “juara diantara juara-juara”.

Keputusan pertandingan bagi kategori sekolah menengah telah menyaksikan kontijen dari Klang telah menjuarai Festival Nasyid Sekolah-Sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia Peringkat Negeri Selangor Tahun 1434H/2013M. Sementara itu, Naib Johan disandang oleh kontijen Kuala Selangor dan tempat ketiga pula ialah milik kontijen Sepang. Bagi kuputusan kategori sekolah rendah pula yang berlangsung pada 23 April telah menobatkan kontijen dari Daerah Gombak. Naib Johan disandang oleh kontijen Petaling Perdana dan tempat ketiga pula ialah milik kontijen mewakili daerah Klang.

Juara pertandingan bagi kedua-dua kategori tersebut akan mewakili Negeri Selangor ke peringkat kebangsaan yang akan berlangsung di Negeri Kedah. Lebih 1800 orang tetamu yang hadir bagi menyaksikan pertandingan pada 22-23 April yang lalu. Program yang dianjurkan juga telah mencapai objektifnya.

No comments: